група 104 Охорона праці


Тема уроку: Правила надання першої допомоги при ураженні 
електричним струмом
Дата: 22.04.20

При ураженні електричним струмом необхідно якомога швидше звільнити потерпілого від струмопровідних частин обладнання. Дотик до струмопровідних частин (мережі під напругою) у більшості випадків призводить до судом м’язів, тобто людина самостійно не в змозі відірватися від провідника. Тому необхідно швидко відключити ту частину електрообладнання, до якої доторкається людина. Будь-яке зволікання при наданні допомоги, а також невміння того, хто допомагає, надати кваліфіковану допомогу, призводить до загибелі людини, яка знаходиться під дією струму.




При звільненні потерпілих від струмопровідних частин або проводу в електроустановках напругою до 1000 В відключають струм, використовуючи сухий одяг, палицю, дошку, шапку, сухі рукавиці, рукав одягу, діелектричні рукавиці. Провідники перерізають інструментом з ізольованими ручками, перерубують сокирою з дерев’яним сухим топорищем.
Потерпілого можна також відтягнути від струмопровідних частин за одяг, уникаючи дотику до навколишніх металевих предметів та до відкритих частин тіла потерпілого. Відтягуючи потерпілого за ноги, не можна торкатися його взуття, оскільки воно може бути сирим і стає провідником електричного струму. Той, хто надає допомогу, повинен одягнути діелектричні рукавиці або обмотати їх шарфом, натягнути на них рукав піджака або пальта. Можна також ізолювати себе, ставши на гумовий килимок, суху дошку тощо.

Після звільнення потерпілого від дії струму потрібно відразу ж надати йому необхідну медичну допомогу. Виділяють три стани людського організму внаслідок дії електроструму:
– I стан – потерпілий при свідомості. Слід забезпечити повний спокій, 2-3 годинне спостереження, виклик лікаря.
– II стан – потерпілий непритомний, але дихає. Людину покласти горизонтально, розстебнути комір і пасок, дати нюхати нашатирний спирт, викликати лікаря.
– III стан – потерпілий не дихає або дихає з перервами, уривчасто. Роблять штучне дихання і непрямий масаж серця.
Якщо потерпілий після звільнення від дії електричного струму і надання медичної допомоги прийшов до тями, його не слід одного відправляти додому або допускати до роботи. Такого потерпілого слід доставити в лікувальний заклад, де за ним буде встановлено спостереження, так як наслідки від впливу електричного струму можуть проявитися через кілька годин і привести до більш важких наслідків.




Тема уроку: Способи реанімації
Дата: 15.04.20


Реанімаційні заходи повинні бути спрямовані насамперед на відновлення дихання і кровообігу.
При раптовому припинені серцевої діяльності й подиху наступає стан клінічної смерті.
Це може трапитися при поразці електрострумом, утопленні й у ряді інших випадків при здавлюванні або закупорці дихальних шляхів. Однак, якщо відразу ж приступити до непрямого масажу серця й штучної вентиляції легенів, то в ряді випадків вдається врятувати потерпілого.
Штучне дихання – найважливіший спосіб надання першої допомоги потерпілому. Сутність його полягає в штучному наповненні легенів повітрям.
Штучне дихання починають проводити негайно:
·        При зупинці дихання;
·        При неправильному диханні (дуже рідкісні або неритмічні дихальні рухи);
·        При слабкому подиху.
Штучне дихання проводять різними способами, з яких найпоширенішим способом є «з рота в рот». Частота штучного дихання приблизно 15 подихів у хвилину.
кроки
Дії рятувальника
1
Потерпілого, що знаходиться в непритомному стані, укласти на рівну і тверду поверхню горизонтально на спину, розстебнути все, що заважає нормальному диханню і кровообігу
2
Якщо в порожнині рота є слиз та інші рідкі маси, необхідно повернути голову потерпілого набік, видалити їх за допомогою бинта або носової хустки, намотавши на вказівний палець.
3
Дихальні шляхи повинні бути вільні для проходження повітря.
4
При стислих щелепах треба висунути нижню вперед і, надавлюючи на підборіддя, розкрити рот.
5
При проведенні дихання рот в рот голову постраждалого притримувати у певному положенні, підклавши одну руку під шию, а іншу на лоб.
6
Щільно притиснувши свій рот до рота потерпілого, вдунути повітря до видимого розширення грудної клітки потерпілого. При цьому необхідно затиснути ніс. Видих відбувається пасивно.
7
Існують ручні методи штучного дихання, які застосовуються при неможливості штучної вентиляції легень способом «з рота в рот» чи «з рота в ніс», якщо пошкоджено обличчя або при небезпеці зараження або отруєння того, хто надає першу допомогу.
Непрямий масаж серця
Закритий (зовнішній, непрямий) масаж серця повинен проводитися відразу ж або в найближчі хвилини після зупинки серця разом з штучною вентиляцією легенів. Здійснюється як метод відновлення штучного кровообігу і діяльності серця.
Рятувальник розташовується з будь-якого боку від потерпілого, залежно від ситуації, (якщо допомога надається на підлозі, то – на колінах) так, щоб його плечі знаходилися над грудиною потерпілого, кладе кисті рук на нижню третину грудини (пальці не торкаються поверхні грудної стінки).
Руки розташовують одну на одній так, щоб основа долоні, яка лежить на грудині, перебувала суворо по серединній лінії на два поперечних пальці вище від мечоподібного відростка.
Натиснення здійснюють випрямленими в ліктьових суглобах руками, розташованими перпендикулярно до грудної стінки (щоб натискати тільки зап’ястками), не різко (щоб уникнути травми ребер і печінки), з такою силою, щоб змістити грудину в бік хребта на 4-6 см.
Рухи повинні бути ритмічними і плавними. Рятувальник, що робить масаж серця, натискає своєю масою тіла, не згинаючи рук. Тривалість однієї компресії грудної клітки – 0,5-1 с, інтервал між окремими компресіями – 0,5-1 с. ритмічність масажу приблизно 60 натисків за 1 хв. Масаж не можна припиняти більш ніж на 5 с. в інтервалах руки з грудини не знімаються, пальці залишаються підведені, руки повністю випрямлені в ліктьових суглобах. Непрямий масаж серця чергують зі штучною вентиляцією легенів. Під час вдування повітря масаж припиняється, оскільки при стисканні грудної клітки надходження повітря в легені утруднене.
Два рятувальника: 1 вдих – 5 натискань на грудну клітку.
Один рятувальник : 2 вдихи – 10-12 натискань на грудну клітку.
При проведенні штучної вентиляції легенів і непрямого масажу серця особам літнього віку варто пам’ятати, що кістки в такому віці ламкі, тому рухи повинні бути обережними.
У дітей грудна стінка еластична, тому непрямий масаж серця у дітей у віці до одного року виконують таким чином; визначають лінію, яка з’єднує соски дитини. Перехрестя її з грудиною і є місцем непрямого масажу серця. Двома пальцями, вказівним та середнім, виконують інтенсивне натискування на грудину з такою силою, щоб грудна клітка прогиналася на 1,5 2 см, зі швидкістю 100 разів на хвилину.
У підлітків непрямий масаж серця роблять долонею однієї руки, прогинання – 3 см.
Оцінка ефективності реанімаційних заходів:
·        Відновлюється пульс на сонних  та периферичних артеріях.
·        Зміна забарвлення шкірних покривів (рожевіють).
·        Звуження зіниць.

·        Відновлюється свідомість під час проведення реанімації.


Тема уроку: Засоби надання першої допомоги.
Медична аптечка, її склад, призначення, правила користування
Дата: 08.04.20 
Cтворення аптечок для працівників | Охорона праці і пожежна безпека
1.  Аптечка домедичної допомоги – це один з основних елементів охорони та гігієни праці на виробництві, що використовується для надання першої допомоги потерпілим безпосередньо на місці події.
2.  Склад та розміщення медичної аптечки на підприємстві:
Нормативні акти України не містять уніфікованого підходу щодо укомплектування аптечки на промислових об’єктах.
Склад аптечки визначається кожного разу індивідуально, в залежності від особливостей діяльності компанії та виробничих факторів, що можуть вплинути на співробітників.
3. При розміщенні аптечки слід дотримуватись таких принципів, єдиних для всіх підприємств:
1) аптечка повинна зберігатись у спеціальному сейфі або шафі на постійному робочому місці або переноситися у санітарній сумці, якщо місце роботи особи не є стаціонарним;
2) всі співробітники мають бути проінформовані про місце зберігання аптечки, її склад та правила користування нею;
3) доступ до аптечки повинні мати всі особи, які працюють в компанії. Як правило, аптечку слід розміщувати у місцях можливого скупчення людей, на травмонебезпечних дільницях робіт та інших територіях підвищеної небезпеки;
4) медичний персонал або спеціально уповноважені особи здійснюють регулярну перевірку аптечки та відповідають за її стан і систематичне поповнення;
5) забороняється відкривати герметичні упаковки, лікарські засоби, пенали з таблетками без необхідності; 
6) лікарські засоби, строк зберігання яких сплив, мають бути вчасно замінені;

7) невикористані аптечки або медикаменти передаються на склад або підлягають знищенню в установленому порядку.


Тема уроку: Послідовність, принципи й засоби надання першої допомоги
Дата: 01.04.20
Перша медична допомога (ПМД) — комплекс негайних заходів, які проводяться людині, що раптово захворіла або постраждала від дії зовнішніх факторів до її передачі, в разі потреби, під опіку кваліфікованому медичному персоналу.
Головні принципи Першої медичної допомоги
1. “Не панікуйте”. Незалежно від того чи в людини зупинилося  серце, чи  просто біжить кров з глибоко порізаного пальця, люди, які стали свідками таких випадків, можуть піддатися паніці та діяти неадекватно. Завжди зберігайте спокій та здоровий глузд,  не піддавайтеся паніці оточуючих та самі не створюйте її.
2. “Подбайте про безпеку!” Порятунок постраждалого не повинен наражати на небезпеку вас, інших рятівників, саму жертву чи будь-кого з оточуючих. При наближенні до постраждалого оцініть небезпеку від навколишнього середовища (близькість електричних мереж, відкритого вогню, наявність небезпечних для життя речовин, перебування самого постраждалого в небезпечному місці: біля води, на льоду, на автомобільній трасі, потенційно небезпечним є знаходження в обмеженому просторі, тощо).  Якщо постраждалого можна перевести/перенести в більш безпечне місце, зробіть це в першу чергу. Друга можлива небезпека — від самого постраждалого (він може бути агресивним, з огляду на дію алкоголю або наркотиків. Типовою загрозою є контакт з рідинами тіла: кров, блювотиння, слина, сеча, фекалії). Тому, за можливості, використовуйте медичні рукавички для надання ПМД.
3. “Припиніть дію ушкоджуючого фактору”.  Якщо ви стали свідком нещасного випадку, перше що треба зробити  – припинити дію ушкоджуючого фактору – витягти з води, відтягти  від електричного струму, загасити одяг, припинити дію газів, підвищеної температури, холоду та таке інше.
4. “Визначте, хто тут головний”. Якщо ви не медик, з’ясуйте чи немає їх серед оточуючих. Якщо ви виявились самим кваліфікованим – беріть ситуацію під свій контроль. За потреби, скажіть оточуючим, що ви знаєте як надати першу допомогу (ви медик, інструктор ПМД, сертифікований рятівник) і попросіть їх допомогти вам. Якщо постраждалий при свідомості поясніть йому хто ви, що ви маєте намір йому допомогти,  швидко з’ясуйте з ним всі обставини інциденту та скажіть, що ви маєте намір робити. Перш ніж торкатися постраждалого при свідомості ви повинні отримати його згоду на будь-які дії стосовно нього. Якщо свідомість у постраждалого відсутня, або її ступінь не дозволяє йому приймати адекватні рішення, а також у випадку надання допомоги малолітній дитині ви маєте право діяти не намагаючись отримати згоди, в разі відсутності поруч їх родичів чи опікунів. Це так званий принцип “передбачуваної згоди” (“implied consent”).
Ваші дії повинні бути впевненими, рішучими, вказівки чи прохання чіткими та зрозумілими. Ваша впевненість заспокоїть постраждалого, передасться всім іншим і  убезпечить вас від купи безглуздих та непотрібних порад оточуючих.
5. “Що тут сталося?” Розпитайте свідків, якщо можливо самого потерпілого, огляньте місце, де стався нещасний випадок, щоби максимально зрозуміти те, що сталося і визначити причини та механізми ушкоджень. Саме від цього часто залежатиме успіх першої медичної допомоги, а також і подальшого лікування постраждалого.
6. “Оцініть стан постраждалого і дійте!” На цьому етапі вам необхідно з’ясувати наскільки  отримані ушкодження чи загострення хвороби загрожують життю чи втраті здоров’я людини і відповідно до цього розпочинати рятувальні дії.
Найбільшу загрозу життю людини на етапі долікарської допомоги становлять порушення дихання та кровообігу (циркуляції крові), масивні крововтрати. Тому завжди починайте надання допомоги з виявлення і ліквідації саме цих загроз.
Якщо постраждалий перебуває в непритомному стані треба вирішити два питання:
1) чи є в людини ознаки свідомості?

2) якщо ознак свідомості немає — з’ясувати, чи жива ще людина?
Ознаки свідомості у постраждалого виявляють реагуванням на Голос і на Біль  Больові подразники (енергійне тертя грудини постраждалого кісточками ваших пальців, або міцне стиснення м’язу у складці між великим та вказівним пальцем пораненого, натискання нігтем, олівцем, сірником на нігтьове ложе пальців рук) застосовуйте при підозрі на ушкодження хребта постраждалого. Якщо підозри на ушкодження хребта немає, больові подразники для перевірки свідомості замінюють струшуванням за плечі дорослої людини чи дитини, або легким подразненням (постукування, пощипування, лоскотання) стоп, грудей та плечей у немовлят. При підозрі на ушкодження хребта постраждалого струшувати не можна! 
Ознаками життя є наявність дихання та пульсу. Якщо у постраждалого без свідомості не виявляється видимих ознак дихання та не вдається знайти пульс його треба обережно перевернути на спину для вивільнення дихальних шляхів, перевірки дихання та пульсу та, в разі їх відсутності, негайно розпочати реанімаційні заходи.
7. “Телефонуйте 1-0-3!” Якщо стан постраждалого такий, що вимагає невідкладної допомоги телефонуйте 1-0-3, якщо ніхто з оточуючих цього ще не зробив. Тільки у випадку реанімації дітей та немовлят, коли не можна втрачати жодної секунди, швидку треба викликати через 2 хвилини після початку реанімаційних заходів (якщо рятувальник один) 
 Викликаючи швидку, чітко повідомте, що саме сталося,  які ушкодження виявлені, особливо небезпечні для життя, число і стан потерпілих, чи є серед них діти, літні люди, місце події (вулиця, номер будинку, характерні точки на місцевості), яка була надана допомога.  Вкажіть своє ім’я, телефон. Пересвідчіться, що диспетчер сприйняв надану інформацію і готов надіслати швидку  допомогу. Дізнайтеся приблизний час, коли очікувати прибуття допомоги. Покладіть трубку тільки після диспетчера.
Після виклику швидкої (та за потреби інших служб) продовжуйте надавати першу допомогу до моменту її прибуття, знерухомте уражені кінцівки, зігрівайте та заспокоюйте постраждалого.
8. “Не нашкодь!”  Приступаючи до надання власне Першої медичної допомоги завжди майте на увазі цю давню лікарську заповідь. Знань, яких ви отримаєте у цьому курсі, буде достатньо для виконання ПМД для найбільш поширених випадків, але на практиці намагайтеся робити тільки те, у чому ви впевнені, що не буде гірше. Якщо ви не впевнені, що не заподієте шкоди якимсь втручанням, краще не робіть його.
9. “Дійте швидко – час не на вашому боці!” Коли трапляється нещасний випадок, час не на вашому боці. Постраждалому треба якнайшвидше надати ефективну допомогу, від якої часто залежить не тільки  тривалість та важкість процесу відновлення його здоров’я, а можливо навіть і життя людини. Тому, при наданні ПМД, дотримання наведених тут принципів не повинно уповільнювати початок самого процесу надання допомоги, яку ви повинні розпочати практично одночасно із з’ясуванням всіх інших обставин.
10.  “Передайте постраждалого під опіку кваліфікованого медичного персоналу!” Передати жертву професійним медикам по суті ваше головне і єдине завдання, зробивши при цьому все від вас залежне, щоби процес подальшої допомоги був найбільш ефективним. Продовжуйте опіку та надання допомоги під час очікування транспортування так і під час самого транспортування.


Тема уроку: Щорічні медичні огляди працюючих
Дата: 25.03.20

Метою будь-якого медичного огляду працівника є визначення стану його здоров’я, зокрема, можливості виконання ним певних трудових обов’язків, своєчасного виявлення гострих чи хронічних професійних захворювань, встановлення у разі необхідності медичних протипоказань щодо здійснення окремих видів робіт, а також попередження виникненню та розповсюдженню інфекційних хвороб. Звісно, далеко не всі працівники повинні проходити медичні обстеження — у чинному законодавстві України чітко визначено категорії працівників, наведено перелік професій, видів діяльності, виробництв і організацій, співробітники яких підлягають обов’язковим медичним оглядам. І роботодавець зобов’язаний не лише проконтролювати проходження ними цієї процедури, а й, у переважній більшості випадків, організувати за свій рахунок проведення медичних оглядів як для вже працюючих на підприємстві співробітників, так і для тих, які лише приймаються на роботу.
Перш за все, відповідно до ст. 169 Кодексу законів про працю України (далі ? КЗпП) та ст. 17 Закону України «Про охорону праці» роботодавець зобов’язаний за свої кошти організувати проведення попереднього (при прийнятті на роботу) і періодичних (протягом трудової діяльності) медичних оглядів працівників, зайнятих на важких роботах, роботах зі шкідливими чи небезпечними умовами праці або таких, де є потреба у професійному доборі, а також щорічного обов’язкового медичного огляду осіб віком до 21 року.
Медичні огляди проводяться відповідними закладами охорони здоров’я, працівники яких несуть відповідальність згідно із законодавством за відповідність медичного висновку фактичному стану здоров’я працівника.

Тема уроку: Основні гігієнічні особливості праці кухаря
Дата: 18.03.20
Санітарія – це практична діяльність, спрямована на поліпшення та збереження здоров’я людини. Гігієна та санітарія тісно пов’язані між собою. Праця поварів, кондитерів, офіціантів вимагає напруження м’язів рук та ніг, а висока температура, підвищена вологість, забруднене повітря, велика кількість різноманітного обладнання створюють додаткові труднощі. Тому дотримання правил санітарії та гігієни дає змогу забезпечити захист здоров’я працівника від дії шкідливих факторів і підвищити працездатність.
Раціональна організація праці забезпечує високу працездатність протягом робочого дня. Адже втома людського організму та погіршення самопочуття настає внаслідок напруження, незручної пози, неправильної організації праці та відпочинку.
Важливе значення для створення комфорту на робочому місці має пониження рівня шуму за рахунок беззвучних двигунів, зменшення вологості та забрудненості повітря, зниження температури виробничого приміщення завдяки повітряно-витяжних вентиляцій та ін.
Після кожної виробничої операції всім працівникам сфери масового харчування треба мити руки з милом. Для цього у виробничих приміщеннях встановлюються умивальники, забезпечені милом і дезінфікуючими речовинами, з підведеною до них холодною та гарячою водою. Важливе гігієнічне значення має догляд за порожниною рота. Захворювання зубів і слизистої оболонки призводить до накопичення у ротовій порожнині різних мікроорганізмів. Під час кашлю, чихання, розмови мікроби з краплями слини можуть потрапити на продукти і викликати отруєння чи інфекційне захворювання.
Санітарний одяг працівників торгівлі та сфери харчування шиється як правило з білої бавовняної тканини, яка легко переться. Косинки та ковпаки повинні щільно закривати волосся. Санітарний одяг захищає харчові продукти від забруднень, які можуть бути допущенні особистим одягом працівників. Всі працівники зобов’язані стежити за чистотою одягу.
Змінюють одяг за мірою його забруднення, однак не рідше одного разу на два дні. Для цього треба мати не менше трьох комплектів санітарного одягу. Підприємство має забезпечити централізоване прання цього одягу. Робоче взуття має бути легким та зручним. У санітарному одязі забороняється виходити за межі магазину та підприємства масового харчування, категорично забороняється заходити у ньому в туалет.
Зберігати санітарний одяг потрібно окремо від верхнього одягу у спеціальних шафах, які регулярно миються та дезинфікуються.
Всі, хто влаштовуються на роботу у сферу масового харчування, проходять медичні огляди. Медичні огляди мають бути попередні та періодичні.
Якщо під час медичних оглядів не виявлено відхилень, лікарі-фахівці роблять позначки про допуск до роботи в особистих медичних книжках працівників.
Для забезпечення відповідного санітарного режиму, працівники підприємства масового харчування повинні дотримуватися чистоти на робочому місці, стежити за чистотою обладнання, посуду. Для підтримки санітарного режиму на підприємстві необхідно організовувати прибирання та дезінфекцію.
Вологе прибирання допомагає позбутися пилу, який осідає на підлогу, вікна та двері. Підлогу в приміщені миють протягом дня по мірі забруднення. Підлогу потрібно мити теплою водою, після чого насухо витирати. Усі панелі потрібно витирати вологою ганчіркою. Зовнішні двері необхідно мити в міру їх забруднення, однак не рідше одного разу на 10 днів. Внутрішні двері необхідно мити теплою водою з додаванням миючих засобів, після чого витирати насухо. Особливо ретельно слід мити ручки та нижні частини дверей.
На підприємствах масового харчування допускається використання таких посуд: фаянсовий і фарфоровий (тарілки, чашки та глечики), скляний сортовий (стакани, бокали), алюмінієвий, мельхіоровий а також посуд із неіржавіючої сталі ( ножі, виделки, ложки, тарілки, мисочки, лопатки та ін.). Столовий і чайний посуд з відбитими краями та тріщинами до використання не допускається.
Посуд, який використовуються на підприємствах масового харчування, має бути виготовлений із матеріалів, дозволених Міністерством охорони здоров’я України.
Не допустиме використання посуду із пластмаси, оскільки цей матеріал при зіткненні з їжею здатний виділяти шкідливі для організму речовини.
Усі працівники підприємства масового харчування особисто відповідають за порушення санітарних правил роботи.
Оскільки миття посуду на підприємствах масового харчування є одним із трудомістких процесів, то дуже важливо його механізувати. Механічне обладнання може забезпечити високу якість миття посуду. Робота таких машин базується на використанні мийних знежирюючи і споліскуючи речовин. Машини з повною механізацією мийних процесів значною мірою забезпечують дотримання гігієнічних вимог. Усі ванни для миття посуду повинні забезпечуватися холодною і гарячою водою, а якщо мийні машини то вода повинна підводитись до них.





Немає коментарів:

Дописати коментар